![]() | ![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
---|
INTEGRACJA SENSORYCZNA
Integracja sensoryczna jest procesem organizowania i porządkowania docierających do mózgu informacji pochodzących z układów zmysłów (wzrok, słuch, dotyk, równowaga, propriocepcja), którego rezultatem jest celowe działanie.
Proces integracji sensorycznej zawiera nie tylko łączenie i organizowanie bodźców, które oddziałują w danym momencie, lecz także kojarzenie bodźców z wcześniejszych doświadczeń.
Integracja sensoryczna to także metoda terapeutyczna głównie oparta na ruchu. Zajęcia prowadzone są przez certyfikowanego terapeutę, który na podstawie uprzednio wykonanej diagnozy procesów przetwarzania sensorycznego, konstruuje cele pracy z dzieckiem. Terapia powinna przebiegać w różnorodnym otoczeniu i uwzględniać aktualne potrzeby dziecka, jednocześnie pobudzając jego kreatywność. Proponowane zadania powinny być atrakcyjne i mieć charakter zabawowy, a dziecko powinno mieć motywację do ich wykonania. Terapia nie odnosi się wyłącznie do działań na salce SI prowadzonych przez terapeutę. Ogromną rolę odgrywają tutaj rodzice oraz placówka przedszkolna czy szkolna – działania nieświadome, jak również stosowanie się do diety sensorycznej zleconej przez terapeutę i modyfikowanej na bieżąco w zależności od aktualnych potrzeb dziecka.
Efektywność terapii integracji sensorycznej w szczególności zależy od odpowiednio dawkowanej stymulacji bazowych systemów sensorycznych, którymi są układ przedsionkowy, proprioceptywny i dotykowy. Zadania stawiane przed dzieckiem mają odpowiednie natężenie, muszą być w zasięgu jego możliwości, ale równocześnie być wyzwaniem opatrzonym konkretnym celem, by pobudzać motywację. Dziecko każdorazowo powinno odczuć sukces i satysfakcję.
W Fundacji MegaMocni zajęcia integracji sensorycznej trwają 60 minut. Są to zajęcia indywidualne. Optymalne efekty uzyskuje się uczestnicząc w terapii 2 - 3 razy w tygodniu. W czasie trwania jednej sesji terapeutycznej według określonego schematu i zgodnie z ustaloną diagnozą proponowane są dziecku kolejne zajęcia i zadania, w których uwzględniana jest stymulacja poszczególnych zmysłów. Zadania konstruowane są w taki sposób, aby układ nerwowy dziecka zmuszany był do integracji wrażeń płynących z wielu zmysłów.