
"Pedagogika specjalna przy kawie"
Mikrogranty w Łódzkiem 2021
W dniach 21.09-9.11.2021 realizowaliśmy cykl dwugodzinnych warsztatów przy kawie, dla nauczycieli szkół i przedszkoli z gminy i powiatu Wieruszów, którzy na co dzień pracują z dziećmi z trudnościami w nauce, z dziećmi
z opiniami i orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego. Pomysł na projekt był prozaiczny - potrzeba wspólnej wymiany wiedzy i doświadczeń, zintegrowanie środowiska nauczycieli lokalnej społeczności a także wysoka odpłatność specjalistycznych szkoleń.

01
Specjalista to ja
- wzmocnienie pozytywne
Pierwsze spotkanie prowadziła nasza ulubiona i ceniona psychoterapeutka Monika Gonera. Bardzo ciekawie ukazała nam strefę komfortu jako wzmocnienie pozytywne bycia nauczycielem i terapeutą.
Wymiana doświadczeń specjalistów na gruncie terapeutycznym wsparcie merytoryczne dla specjalistów w dobie pandemi i nowe spojrzenie w zakresie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej to jedne z głównych zamierzeń naszego projektu. Poza tym projekt zakłada działania profilaktyczne które zapobiegać będą wypaleniu zawodowemu wśród specjalistów udzielających pomocy dzieciom i młodzieży
z różnymi deficytami psychorozwojowymi.
02
Nowatorskie metody pedagogiki specjalnej - bopfeedback, terapia Warnkgo.
Podczas drugich warsztatów „Pedagogiki specjalnej przy kawie” , Fundacja miała przyjemność zaprezentować dzięki superterapeucie Alinie Kostrzewa specjalistyczne oprzyrządowanie o nazwie „ EEG Neurobiofeedback”, które ma na celu odzwierciedlenie procesów psychofizycznych w mózgu.
EEG Neurobiofeedback jest bezinwazyjną metoda diagnostyczno-terapeutyczną, polegającą na wzmacnianiu lub hamowaniu fal bioelektrycznych mózgu. W pewnych zakresach metoda ta wykorzystuje uczenie się poprzez warunkowanie instrumentalne, z zastosowaniem specjalistycznej aparatury EEG i odpowiedniego oprogramowania komputerowego. Osoba poddawana treningowi EEG Nuerobiofeedback uczy się za pośrednictwem gry komputerowej kontrolować aktywność swojego mózgu na zasadzie tzw. sprzężenia zwrotnego.
EEG Neurobiofeedback ma zastosowanie w leczeniu : ADD, ADHD, ANOREKSJI, DEPRESJI AGRESJI, MIGRENY, PADACZKI, NERWICY, SYNDROMU TOURETTE’A, SCHIZOFRENII, UDARU MÓZGU, ZABURZEŃ SNU, ZABURZEŃ PAMIĘCI, UZALEŻNIEŃ.
03
Dziecko w szkole z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego - metoda Integracji Sensorycznej.
Temat bardzo przyciągający i wielozmysłowy - Integracja Sensoryczna. „Co to jest Integracja Sensoryczna?” – możemy śmiało powiedzieć, że to sposób porządkowania przez mózg informacji, odbieranych przez zmysły. Pozwala człowiekowi na celowe działanie, właściwe reakcje organizmu, umożliwia również selekcję informacji i odwołuje się do wcześniejszych doświadczeń. Warto podkreślić, że Integracja Sensoryczna jest procesem, który zachodzi poza świadomością i wszystkie leki
i obawy przed wysokością, karuzelami oraz nadpobudliwość można niwelować.
04
Nowoczesne technologie a problemy mowy u dzieci. Jak nie zaburzać naturalnego procesu mowy.
Jakie mamy nowoczesne technologie? Jest ich wiele! Dzieci spędzając dużo czasu przed ekranem nie muszą używać mowy do komunikacji, dlatego proces się wydłuża!
05
Wypalenie zawodowe - trudności
w pracy pedagoga
"Wypalenie zawodowe" nam nie grozi - świadczyć może o tym frekwencja na kolejnych warsztatach z cyklu "Pedagogika specjalna przy kawie"
I super :)
06
Problemy i zaburzenia emocjonalne dzieci
po okresie nauki zdalnej.
Kolejne warsztaty projektowe dotyczyły problemów emocjonalnych dzieci po okresie nauki zdalnej. Brak kontaktu z rówieśnikami, godziny spędzone przed ekranami, ograniczenie aktywności fizycznej, problemy z nadwagą, nieumiejętność zorganizować sobie pracy
w domu… Z takim bagażem wrócili do szkoły uczniowie.
07
Dokumentacja Kształcenia Specjalnego.
IPET, WOPFU
Tym razem warsztaty prowadziła Pani Iza Kozłowska
z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Wieruszowie, ukazując proces diagnoz uczniów zgłaszających się do poradni. Omówiliśmy najważniejsze cechy narzędzi do diagnozy rozwoju psychomotorycznego, funkcji poznawczych czy pomiaru intelektu. Omówiliśmy również jak analizować opinie i orzeczenia dzieci tworząc Wielospecjalistyczną Ocenę Funkcjonowania Ucznia oraz Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny.
08
Jak diagnozować trudności poznawczo -emocjonalne dzieci. Przegląd technik
i metod badawczych.
Ostatnie warsztaty projektowe prowadzone przez psychoterapeutę Monikę Gonerę dotyczyły diagnozowania trudności emocjonalno - poznawczych dzieci. Omówiliśmy dostępne na rynku testy używane w placówkach oświatowych jak i poznaliśmy nowe możliwości. W celu zgłębienia tajników problemów dzieci i młodzieży udostępniliśmy uczestnikom zakupione z projektu książki o tematyce psychologiczno - diagnostycznej. Książki można wypożyczać do użytku własnego w Fundacji.